poniedziałek, 3 września 2012


 















a dotyczy pokrycia dachu. Dach wieży kościelnej w Suchej (pow. strzelecki, gm. Strzelce Opolskie ) został odrestaurowany w 2010 r. Nowy łupkowy dach wykonał pan Waldemar Klimek, którego miałam szczęście i przyjemność ostatnio poznać. 

To naprawdę człowiek z pasją. Ja rozmawiałam z Nim zaledwie kilka minut a już to wystarczyło, że miałam poczucie, że koniecznie muszę pojechać i zobaczyć odrestaurowaną przez Niego wieżę. A właściwie dwie wieże - w Suchej i Centawie.
Wieża centawskiego kościółka została właśnie ukończona a w ostatnią niedzielę poświęcona. Kościółek pochodzi z XIII w., jest zbudowany z kamienia a teraz wieża pokryta jest łupkowym dachem. Kościółek jest malutki, jednonawowy ale uroczy a wewnątrz obejrzeć można piękny kasetonowy malowany sufit.
Więcej na temat kościoła w Centawie, jego historii, ostatniej renowacji i "tajemnic" przeczytać można tutaj: historia i renowacja, tajemnica centawskiej trumny
Nowy dach wieży dokładnie obejrzeć można na zdjęciach jednego z powyższych artykułów a czytając artykuł docenić zaangażowanie i kunszt wykonawcy.
Ja zdecydowanie nie zdawałam sobie sprawy ile pracy wymaga wykonanie tradycyjnego dachu łupkowego. Każda dachówka jest na miejscu ręcznie obrabiana. Z czworobocznej płytki łupka za pomocą dwóch metalowych narzędzi powstaje ostateczny kształt dachówki. 
Zdjęcia powyżej: obrabiana krawędź łupkowej płytki z jednej strony pozostaje równa (ta strona przylega do połaci dachu) a z drugiej jest postrzępiona (tę stronę widzimy).

Więcej na temat łupka: tutaj i tutaj

Jeżeli ktoś chce z bliska zobaczyć  (bez konieczności wchodzenia na dach) jak wygląda pokrycie łupkowe to warto pojechać do Suchej, o której pisałam na początku. Tam pokrycie dachy wieży schodzi tak nisko, że można go prawie dotknąć i przyjrzeć mu się z bliska. O renowacji dachu wież kościoła w Suchej: tutaj

 
Rzeźby ewangelistów z ambony  kościoła w Suchej.

I na koniec
 












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz